Sök:

Sökresultat:

114 Uppsatser om Individanpassat arbetssätt - Sida 1 av 8

Individanpassat lÀrande : en studie om pedagogiskt gÄngbara vÀgar i det senmoderna samhÀllet

Individanpassning Àr ett begrepp som har blivit Àn mer aktuellt i takt med rÄdande samhÀllsförÀndring. Syftet med denna studie var att synliggöra gymnasieelevers tankar och funderingar kring begreppet och arbetsmetoderna individanpassat lÀrande samt att intensifiera utvecklingsarbetet med detsamma genom att ge förslag pÄ hur pedagoger konkret kan arbeta individanpassat i skolmiljö. Via en fenomenografisk kvalitativ intervju har 7 elever pÄ ett NV-program intervjuats med avsikt att identifiera deras uppfattning om vad individanpassning kan vara och hur den bör utformas. Elevernas tankar har sedermera satts i relation till diverse teorier med syftet att förstÄ och problematisera desamma. Konstateras kan att ett individanpassat arbetssÀtt Àr ett aktivt val i en lÀrandeprocess och kan innebÀra olika tillvÀgagÄngssÀtt beroende pÄ vilka individer som Àr involverade.

Variera Mera!: hur ett individanpassat arbetssÀtt pÄverkar
elevens lÀrande

Syftet var att undersöka hur ett individanpassat arbetssÀtt pÄverkar elevens lÀrande. Undersökningen tog plats i en klass 8 i PiteÄ höstterminen 2003 under en sju veckor lÄng praktikperiod. Lektionerna baserades pÄ tre inlÀrningsstilar, visuell-spatial intelligens, verbal intelligens och kinestetisk intelligens. För att ta reda pÄ varje elevs individuella inlÀrningsstil utfördes en förberedande enkÀtundersökning som utgjorde grunden för examensarbetet. För att mÀta resultatet anvÀndes ytterligare tre enkÀter samt intervjuer med tre elever.

Upplevelseproduktion som en lÀrandemetod: En litteraturstudie om hur upplevelseproduktion och pedagogik kan kombineras till ett nytt koncept för framtidens lÀrande

Uppsatsens inledning börjar med att introducera lĂ€saren till arbetet med en presentation av Ă€mnet och varför det Ă€r av intresse samt en beskrivning av utbildningen för upplevelseproduktion. Vidare presenteras de teorier frĂ„n upplevelseproduktion som berör arbetet samt viktiga teoretiska delar om generationer, pedagogik och lĂ€rande samt Human Dynamics som ligger till bakgrund för arbetet.Syftet med arbetet Ă€r att kombinera teorier om upplevelsesamhĂ€llet och upplevelseproduktion med pedagogisk teori för att ta fram ett koncept för framtida lĂ€rande som Ă€r mer individanpassad och hĂ€nsynstagande till elever med sĂ€rskilda behov.För att kunna svara pĂ„ de framtagna forskarfrĂ„gorna:?Vilka teorier om upplevelsesamhĂ€llet och upplevelseproduktion kan appliceras pĂ„ individanpassat lĂ€rande??Hur kan detta kombineras med pedagogisk teori och tillsammans stĂ€rka ett individanpassat framtida lĂ€rande?? har det genomförts en litteraturstudie och vidare en konceptutveckling.Studien har genomförts för att visa att det finns likheter mellan teorier frĂ„n upplevelseproduktion och pedagogiska teorier. En kombination av dessa teorier kan underlĂ€tta lĂ€randeprocessen inom skolan. Även organisationer eller projekt som till exempel Framtidens lĂ€rande kan utvecklas med hjĂ€lp av nya kunskaper de inte redan besitter om lĂ€rande..

Strategier för att hantera skadade tÀvlingsidrottare- Coachers perspektiv

Syftet med studien var att identifiera vilka primÀra strategier coacher anvÀnder sig av för att hjÀlpa en allvarligt skadad idrottare. Hur en skada upplevs och hanteras ur en coachs perspektiv Àr ett outforskat omrÄde. Podlog och Dionigis (2010) Àr en av fÄ studier dÀr man undersökt vÀrldselit coachers strategier. Författarna i föreliggande studie valde att anvÀnda sig av liknande tillvÀgagÄngsÀtt. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes med coacher som hade aktiva idrottare pÄ en lÀgre nivÄ Àn den högsta vÀrldseliten, samt hade erfarenheter av allvarligt skadade idrottare.

Patienters psykosociala upplevelser av Fysisk aktivitet pÄ Recept (FaR) : En kvalitativ studie

För att frÀmja fysisk aktivitet finns det en arbetsmetod som heter Fysisk aktivitet pÄ Recept (FaR). Det Àr ett konkret verktyg för hur hÀlso- och sjukvÄrden, tillsammans med externa aktörer, kan frÀmja fysisk aktivitet hos individer. Med hjÀlp av FaR kan kostnader för lÀkemedel reduceras, biverkningar av mediciner minskas och patienters rehabilitering ge snabbare resultat. Syftet med studien var att beskriva psykosociala upplevelser hos patienter som förskrivits FaR. För studien valdes en kvalitativ metod dÀr fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades.

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

Hur gör speciallÀraren specialundervisning i matematik speciell? Elevuppfattningar och förvÀntningar pÄ lÀrande i matematik ur ett sociokulturellt perspektiv

Syftet med examensarbetet Àr att utifrÄn ett elevperspektiv belysa hur ett individanpassat specialpedagogiskt stöd i matematik pÄ grundskolan kan utformas för speciallÀrarens yrkesprofession genom att studera elevers uppfattning om lÀrande, specialpedagogiskt stöd samt elevers förvÀntningar pÄ speciallÀrarens kompetens och arbetssÀtt i Àmnet matematik pÄ grundskolan. Den sociokulturella utvecklingsteorin har fungerat som teoretisk förankring. Studien utgörs av en kvantitativ enkÀtundersökning utförd bland samtliga elever i Ärskurs nio i en kommun för att belysa problemomrÄdet samt en kvalitativ intervjustudie. I de kvalitativa intervjuerna deltog endast elever med erfarenhet av specialpedagogiskt stöd i matematik under sin grundskoletid. Resultaten av min undersökning pekar pÄ att elever generellt har uppfattningen att lÀrande sker i interaktion med andra, i enlighet med den sociokulturella utvecklingsteorin, och anser att specialpedagogiskt stöd kan ske pÄ individ-, grupp- och organisationsnivÄ, med tonvikt pÄ gruppnivÄn i form av sÀrskilda undervisningsgrupper. Elevuppfattningarna av hur specialpedagogiskt stöd skall organiseras överensstÀmmer med bilden hur specialpedagogiskt stöd i huvudsak organiseras i svensk grundskola enligt tidigare forskning trots styrdokuments intentioner om inkluderat stöd för elever i behov av sÀrskilt stöd. En majoritet av eleverna, 86 %, anser att det finns ett behov av speciallÀrare i grundskolan, 23 % uppger att de sjÀlva berörts av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolan.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

Att skapa lÀslust - kan skönlitteratur vara ett hjÀlpmedel?

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur skönlitteratur kan vara en bidragande del i att elever kÀnner lÀslust. Vi vill undersöka vilka arbetssÀtt som gör det meningsfullt och intressant för elever att lÀsa skönlitteratur. Vi har genom semistrukturerade intervjuer med fyra lÀrare och frÄgeformulÀr till tre av de intervjuade lÀrarnas elever, fÄtt en inblick hur lÀrarna bedriver sin undervisning med skönlitteratur. Genom litteraturlÀsning, intervjuer och frÄgeformulÀr har vi kommit fram till att ett varierat arbetssÀtt dÀr eleverna sjÀlva till stor del fÄr styra bokvalet ökar lÀslusten. En trevlig klassrumsmiljö med stort bokförrÄd, samt att undervisningen bedrivs individanpassat Àr positiva faktorer för utveckling av elevernas lÀslust..

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott

Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.

Individanpassad undervisning: en beskrivning av hur lÀrare
karakteriserar individanpassad undervisning

Syftet med arbetet Àr att visa hur lÀrare karaktÀriserar individanpassad undervisning. I detta ingÄr deras definition av begreppet och hur de gÄr tillvÀga i det praktiska arbetet. VÄr undersökningsgrupp bestÄr av sex gymnasielÀrare eftersom vi sjÀlv vill fÄ influenser till vÄrt kommande arbete inom gymnasieskolan. Undersökningen Àr av kvalitativ fenomenologisk art och huvudmaterialet vi utgÄtt ifrÄn Àr fyra frÄgestÀllningar. Dessa besvarades via intervjuer av pedagogerna och sammanfattades i olika teman.

LÀrares syn pÄ individualisering : en enkÀtundersökning bland lÀrare i grundskolans tidigare Är

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ hur lÀrare i grundskolans tidigare Är arbetar med individualisering och vad individualisering innebÀr för dem. För att nÄ ut till en större grupp verksamma lÀrare i grundskolans tidigare Är anvÀnde vi oss av enkÀter med bÄde kvantitativa och kvalitativa frÄgor. Resultatet visade att lÀrarna ser mÄnga fördelar med individualisering eftersom undervisningen utgÄr frÄn varje elevs behov och förutsÀttningar. Nackdelarna med att arbeta med individualisering uppger de vara tidsbrist och gruppstorlek. Studiens resultat visade att majoriteten av lÀrarna tog hÀnsyn till olika lÀrstilar genom bland annat att anpassa sÄvÀl material och lÀromedel till elevens kunskapsnivÄ..

Vem fÄr hjÀlp och beröm? LÀrarens bemötande av elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter

Uppsatsen handlar om hur lÀrare bemöter och hjÀlper elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Undersökningen utgÄr frÄn tvÄ lÀrare och deras klasser, dÀr observationer och intervjuer har genomförts med lÀrarna. Syftet var att undersöka hur lÀrarna bemöter och hjÀlper elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i jÀmförelse med de övriga eleverna. Resultatet visade att elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter fick mer hjÀlp och mer individanpassat arbetsmaterial Àn de övriga eleverna. DÀremot fick de lÀs- och skrivsvaga eleverna inte sÄ mycket beröm och uppmuntran av lÀrarna.

Individanpassat lÀrande : ur elev- och lÀrarperspektiv

Begreppet individanpassning kan tolkas olika utav olika individer och vi har sett att man arbetar vÀldigt olika pÄ olika skolor. Vi vill fÄ en inblick i hur individanpassning och elevinflytande upplevs av elever och lÀrare, och har dÀrför valt att ha elevers och lÀrares perspektiv pÄ detta som utgÄngspunkt för vÄr undersökning. Syftet med vÄr undersökning Àr att studera elevers och lÀrares upplevelse av individanpassad undervisning. Vi har gjort en kvalitativ forskning med intervjuer, eftersom syftet med vÄr undersökning Àr att försöka förstÄ individens (lÀrarnas och elevernas) upplevelse. Vi har dÀrför Àven lÄtit oss inspireras nÄgot av fenomenologin dÀr den intervjuades upplevelser stÄr i fokus.

Historieundervisning i Ärskurs 4-6- En kvalitativ undersökning av val och metoder

Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie av hur sex stycken verksamma pedagoger arbetar med Àmnet historia i Ärskurs 4-6. VÄrt syfte med undersökningen har varit att undersöka de intervjuade lÀrarnas metoder och didaktiska val i sin undervisning och hur de arbetar utifrÄn styrdokument. Vi har Àven undersökt hur de arbetar med elevers historiemedvetande. En del av syftet har Àven varit att för oss fÄ en god grund att stÄ pÄ och kunna motivera vÄra metoder och Àmnesval. I vÄr studie har vi kommit fram till att historiemedvetande inte Àr ett vÀl kÀnt begrepp för majoriteten av de intervjuade pedagogerna. Studien visar ocksÄ att undervisningen frÀmst styrs av olika styrdokument som kursplaner och lokala arbetsplaner.

1 NĂ€sta sida ->